Özkök smokin giyip zor bilet bulunan konsere gitti, protestolara şaşırıp kaldı

Posted by

Geçen çarşamba ve perşembe günü Almanya’nın Bayreuth kasabasındaydım.

Burası Münih’e yakın küçük bir yerleşim yeri.

Ancak nüfus boyutundan çok daha büyük küresel bir şöhreti var buranın.

Çünkü tarihin en önemli bestecilerinden birinin yaşadığı ve gömüldüğü kasaba.

Richard Wagner’in.

WAGNER’İN HAYATININ SON 12 YILINI YAŞADIĞI YER

Wagner 22 Mayıs 1813 yılında Leipzig’de doğdu.

13 Şubat 1883’de Venedik’te öldü.

Ama hayatının en önemli yeri burası, yani Bayreuth kasabasıydı. Çünkü 58 yaşından sonra burada yaşadı.

Kasaba bugün Wagner’le yatıyor, Wagner’le kalkıyor.

Çünkü turizminin ana geliri Wagner’den…

Ünlü müzisyen 1871’den hayatının sonuna kadar burada yaşadı.

Evi ve mezarı da burada.

İşte bu kasabada 148 yıldan bu yana bir müzik festivali düzenleniyor.

Festival Wagner’in bizzat kendi tasarladığı ve yapımı için fonlar topladığı bu binada yapılıyor.

Binanın bulunduğu yerin adı “Yeşil Tepe…”

TEKİRDAĞ’DAN 1600 KM UZAKTA BİR YÖN TABELASI

Neredeyse 7 yıldır bu festival için Bayreuth’a geliyorum.

Ama şehrin merkez meydanındaki bir tabelayı ilk defa fark ettim.

Direğin üzerindeki tabelada Prag, Rudolstadt gibi şehirlerin istikametini gösteren tabelalar var.

Bunların arasında en görünen yerde beni şaşırtan bir tabela…

Üzerinde “Tekirdağ” yazıyor.

Yanında da 1600 rakamı var.

Wagner’in yaşadığı, sokaklarından en rafine kültürün hayaletinin dolaştığı bu şehre neden İstanbul değil de Tekirdağ tabelası asılmış?

Cevabı basitmiş.

Bayreuth ve Tekirdağ kardeş şehirlermiş.

BİRİ WAGNER’İN ÖTEKİ EMİR CAN İĞREK’İN KASABASI

Nasıl bulmuş bu iki şehir birbirini anlamadım.

Biri Wagner’in memleketi.

Öteki Emir Can İğrek’in…

Kim bulduysa, kim Tekirdağ’ın Bayreuth’la kardeş şehir haline getirdiyse helal olsun.

Sonra birden aklıma geldi.

Tekirdağ’ın merkez ilçesi Süleymanpaşa’nın belediye başkanı bir gün beni arayıp, “Sizi Bayreuth Festivaline davet etmek istiyorum” dediği zaman çok şaşırmıştım.

BAZI ZENGİN TÜRKLER 6-7 YIL BİLET BEKLİYOR

Bayreuth, Wagner Festivali dünyanın en önemli klasik müzik olayı olarak kabul ediliyor.

Rock müzikte Glastonbury ne ise, Klasik müzikte de Bayreuth işte o.

Bayreuth Wagner Festivali, dünyanın en zor bilet bulunan festivallerinin başında geliyor.

Her yıl 500 bine yakın insan başvuruyor sadece 50 binine bilet veriliyor.

Tanıdığım bazı zengin Türkler bir bilet bulmak için 6-7 yıl sıra bekliyor.

Ben ise şanslıyım.

Arkadaşım Kai Diekmann sayesinde her yıl hem de salonda en iyi yerinde bilet buluyoruz.

Bu, Diekmann’ın Bild gazetesi genel yayın yönetmenliği zamanından kalan bir şans.

ALMAN KÜLTÜR BAKANI İLE AHMET ARAS’I KONUŞTUK

Bu defa açılış konserine gittik.

Açılış konseri olduğu için seçkin ve tanınmış insanlardan oluşan bir kalabalık vardı.

Mesela Bavyera Eyaleti Başbakanı oradaydı.

Birçok ünlü sanatçı gazeteci oradaydı.

Davetliler arasında benim için tanıdık bir sima vardı.

Almanya Yeşiller Partisi’nin önde gelen milletvekili Claudia Roth.

Claudia Roth şimdi yeni kurulan koalisyonun Kültür Bakanı.

Tabii bu sıfatı bulunduğu için Almanya’nın en önemli kültür olayının açılışında olması da normaldi.

Onu son defa İstanbul Bodrum uçağında görmüştüm.

Bodrum’daki evine gidiyordu.

Bu yıl yaz tatiline 3 Ağustos’ta çıkacakmış.

Bodrum’da buluşmak için sözleştik.

Her zamanki gibi Türkiye konusunda çok sıcak ve sempatik.

Bol bol Muğla’nın yeni belediye Başkanı Ahmet Aras’ı konuştuk.

Türkiye’de olup biteni çok yakından takip ediyor.

SALONDA ROTH’A NEDEN İTİRAZ SESLERİ YÜKSELDİ

Bu yıl sadece Bayreuth’da değil, Almanya’nın bütün klasik müzik çevrelerinde Caudia Roth konuşuluyor.

Çünkü ilginç bir öneriyi tartışmaya açtı.

Bayreuth Festivali sadece Wagner operalarını sahneliyor.

Onun yaptırdığı opera binası yılda sadece bir ay bu festival sırasında açılıyor.

Rath bu festival çerçevesine başka opera eserlerinin ve bestecilerini de sokulmasını istiyor.

O nedenle perşembe akşamı konser salonuna geldiğinde salondan bazı itiraz sesleri yükseldi.

Tahmin edeceğiniz gibi Wagner hayranı tutucu izleyiciler bu projeye pek sıcak bakmıyor.

Ama şurası da bir gerçek.

Artık dünyanın birçok yerinde en ünlü müzeler, festivaller yaşayabilmek için çok yaratıcı projeler yapıyorlar.

Buna Louvre gibi klasizmin beşiği bir müzenin yöneticileri de dahil.

SALONUN DÖRTTE BİRİNİN YUHALADIĞI BİR TRİSTAN SEYRETTİK

Her yıl farklı bir Wagner operası izliyoruz.

Geçtiğimiz yıllarda Tannhauser, Uçan Hollandalı, Walküreler, Lohengrin ve Siegfried’i izlemiştik.

Bu defa Tristan’ı seyrettik.

Tristan Wagner’in en yenilikçi eseri, hatta avangardı diyebilirsiniz.

Atonal müziğin yollarını açan bir müziği var.

Öyle sanıyorum ki Mahler’i an çok etkileyen bestelerden biri budur.

Zaten çarşamba akşamı perde açılmadan başlayan uvertürde gözlerimi kapadığım zaman kendimi Mahler’in Beşinci Senfonisinin Adegiato bölümünde hissettim.

PARSİFAL’IN İLK SAHNESİ NEDEN ALKIŞLANLIYOR

Wagner’in son opera eseri Parsifal’dı.

Ölümünden bir yıl önce bitirmişti.

Vasiyetinde bu eserin Bayreuth’da yaptırdığı opera binası dışında hiç bir yerde sergilenmemesini istemiş.

Otuz yıl boyunca bu vasiyeti yerine getirilmiş.

Ama artık oynanıyor.

Bugüne kadar Parsifal’i hiç seyretmediğim için bilmiyordum.

Şöyle bir gelenek varmış.

Eserin birinci bölümünde perde kapandıktan sonra kimse alkışlamazmış.

Bu da sanatçının ölümüne karşı saygı duruşu olarak kabul edilirmiş.

ALTI SAAT SÜREN BİR OPERADA DİNLEDİKLERİM VE GÖRDÜKLERİM

Üç perdelik opera 6 saat sürüyor.

Tabii yarım saat kadar uzun iki ara var.

Şampanya ve beyaz şarap içmek için çok güzel anlar ve seyrettiğiniz kısmının tartışmasını yapıyorsunuz.

Bu kadar yıldır Bayreuth’a geliyorum ilk defa bu kadar tartışmalı bir Wagner operası izledim.

Tristan zor bir eserdir.

Çok güçlü bir hikâye ve dram üzerine kurulu.

Çok az kahramanı vardır.

Salondakilerin ve eleştiri yazılarının üzerinde birleştiği bir nokta var.

Tristan rolünü oynayan Andreas Schager’i ilk de defa dinliyorum.

Spotify’da da herhangi bir icrasını bulamadım.

Ama mükemmel bir ses, mükemmel bir icra…

Ve salonun her tarafından aynı duyulabilen bir vokal güç.

Yani salonun akustik sınırlarını da aşıyor.

TRİSTAN’DA EN SEVDİĞİM BÖLÜM İKİNCİ SAHNE

Isolde rolündeki Camilla Nylund’u ise tanıyorum. Ama bir Wagner değil Bach yorumcusu olarak dinlemiştim.

Onu da beğendim.

Kristan’ın müziklerini em sevdiğim bölümü ikinci sahnesidir.

Özellikle o sahnede çok iyiydiler.

Tabi üçüncü sahnede Tristan’ın tek başına söylediği 40 dakikalık bölüm var.

Yanılmıyorsam opera tarihinin en uzun şarkısı bu.

SALONUN BEŞTE BİRİ YÖNETMENİ YUHALADI

Salondaki alkış öteki izleyicilerin de benimle aynı fikirde olduğunu gösteriyordu.

Ancak iş sahneye koyma meselesine gelince işte asıl büyük tartışma orada başladı.

Bayreuth’u düzenleyen vakfın başında Wagner’in torunu Katharina Wagner var.

Modern yorumlara çok açım bir insan. Mesela oyuncuların Punk giysiler ve saç kesimleri içinde oynadığı Tannhouser seyretmiştim ve büyük alkış almıştı.

Ancak bu defa sahneye koyan Thorn Arnarsson sahneye çıktığı an salonun beşte bire yakını tarafından yuhalandı.

Çünkü birinci sahne çok karanlıktı. İkinci sahne tam anlamıyla kitsch bir züccaciye dükkanını andırıyordu.

Kostümlerde zaman mevhumu ortadan kaldırılmıştı ama yaratıcılıktan yoksun sıkıcı bir vasatlıktaydı.

Dün okuduğum eleştirilerin çoğu bu konularda hemfikir gibiydi.

Ancak ben salonda yuhalamayı anlayamıyorum. Türkiye’de seyirci daha nazik. Kendi payıma bugüne kadar hiçbir yuhalama tepkisine tanık olmamıştım.

Tuhafıma gitti.

SMOKİNLE GELENLERİN SAYISI HER YIL AZALIYOR SANKİ

Festival boyunca seyirci açısından önemli geleneklerden biri smokinle gelinmesiydi.

Ancak bu defa açılış gecesinde çok sayıda smokinli olmayan erkek gördüm.

Hatta birçoğu koyu renk elbise dahi giymemişti.

Açılış geceleri böyle olurmuş.

Çünkü çok sayıda medya mensubu ve kültür insanı davet edilirmiş.

Ayrıca vakıf kamusal bir statü taşıdığı için her konsere öğrencilerden, işçi sendikalarından ve bazı kurumsal kuruluşlardan insan davet etmeleri gerekiyormuş.

Ben yine de smokini seviyorum.

Hem geleneğe sadık kalınmasını sağlıyor hem de sınıf farkını ordana kaldıran estetik bir yararı var.

SADECE WAGNER SATAN KİTAPÇIDA HİTLER”LE DALGA GEÇEN POSTER

Dediğim gibi bu kasaba Wagner sayesinde yaşıyor.

Konserin ertesi sabah antik kitapçıları dolaştım.

Evimde özel hatıralarım arasına koymak üzere Thomas Mann’ın Tonia Kröger ve Veneadik’te Ölüm kitaplarının mümkün olan en eski basımlarını arıyorum.

Ne yazık ki bulamıyorum.

Gezerken bir sahafa rastladım.

Sadece Wagner üzerine yazılmış kitaplar satıyor. Bunlar arasında nota kitapları da var.

Wagner dışında görebildiğim tek müzisyen Mahler’di.

Ona ait kitaplar da vardı.

Kitapçıda satılan bir opera afişi dikkatimi çekti.

Hitler’le dalga geçen bir desendi.

Nazi diktatör Wagner’in hayraydı. Tristan’ı otuzdan fazla defa seyrettiği söylenir.

CİTY LIGHT KİTAPÇISINDA 100’NCÜ YIL KUTLAMASI

Almanca bilmediğim halde kitapçıda oturdum eski kitapları karıştırdım.

Böyle bir duyguyu 2019 yılında San Fransisco’da City Light kitapçısında yaşamıştım.

Beat Generation dediğimiz, kültürde karşı akımın başladığı kitapçıydı burası.

Alan Ginsberg “Çığlık” şiirini ilk defa burada okumuştu küçük bir topluluğa. Beat Generatin dediğimiz yeni bir çağı açan kitaplardandı.

Kitapçıyı kendisi de yazar olan Lawrence Ferlinghetti tarafından 1953 yılında kurulmuştu.

O günü hiç unutmuyorum.

24 Mart 2019 günüydü.

Unutmuyorum çünkü o gün Ferlinghetti’nin 100’üncü doğum yıldönümüydü.

Raflar arasına bir pano açılmıştı ve herkes ona iyi ki doğdun mesajı yazıyordu.

Ben de yazdım.

Böyle tarihi yazan, içinde tarih yazılmış kitapçıları çok seviyorum.

Ama bana hüzün de veriyorlar.

Öyle kitapçılarda o anonim dizeler çınlıyor kulaklarımda…

“Günler gelip geçmekteler

Kuşlar gibi uçmaktalar…”

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir